یک نوع کمربند ایمنی ساده، که سگک کمربند شبیه فانوسقه نظامی ها بسته می شود و در یکطرف آن قلاب ایمنی و طناب با متراژ مناسب قرار دارد


در گذشته روی مسائل ایمنی بسیار حساسیت وجود داشت و به خاطر دارم وقتی گروههای نصاب قرار بود برای نصب آسانسور عازم کارگاه شوند، به همراه جعبه ابزار کار کامل


"کمربند ایمنی کار"

کفش کار

لباس کار

دستکش ایمنی 

کلاه ایمنی

عینک کار

نیز به آنان تحویل داده می شد.


کمربندهای ایمنی در اشکال و فرمهای مختلفی جهت وضعیتهای کاری گوناگون تولید می شود. (استاندار اروپایی BS EN 361)


 در اینجا به دو نمونه کمربند ایمنی که کاربرد عمومی دارد اشاره می شود:


کمربند ایمنی ساده Safety belt

کمربند ایمنی صنعتی Industrial safety belt



معمولا" استفاده از کمربند ایمنی ساده به جهت سهولت باز و بسته شدن رایج تر می باشد، اما اگر حادثه ای رخ دهد با توجه به میزان حفاظت و ایمنی این نوع که معمولا" حدود %50 می باشد احتمال بروز صدمات و مشکلات در ناحیه کمر برای مصرف کننده آن وجود دارد، با این وجود بستن آن بسیار موثر و استفاده از آنها تاکید می شود.


اگر توجه کرده باشید، اکثر کارگران نصب داربست های فلزی از  "کمربند ایمنی ساده" استفاده می کنند.

اما نوع دوم "کمربند ایمنی صنعتی" از ایمنی بالایی برخوردار بوده، قیمت کمربند ایمنی صنعتی وارداتی با کیفیت و بسیار سبک و شیک حدود 300 دلار می باشد، اما تولید داخلی دارای قیمت بسیار پائین تری است . ولی همانطوریکه اشاره شد اگر در کارگاه مورد استفاده افراد قرار گیرد و حادثه ای پیش آید حفاظت و ایمنی آن بالای %95 است.


ضمنا" برای تهیه کمربند ایمنی می توانید به ابزار فروشی های محدوده چهارراه حسن آباد یا ابزار فروشی های خیابان غفاری (میدان قزوین سابق) مراجعه فرمائید.




با توجه به مطالب فوق تاکید می شود حتما" در زمان ورود به کارگاه آسانسور و داخل چاه آسانسور حتما" از کمربند ایمنی و دیگر لوازم مربوطه استفاده نمائید، و سعی کنید و هرگز به خاطر اینکه مثلا" بستن کمربند ایمنی دست و پاگیر می باشد و یا در روند کار کندی ایجاد می کند، سعی نکنید بستن آنرا فراموش کنید.


چه خوب است استفاده از کمربند ایمنی در کارگاههای آسانسور اجباری و استفاده از کمربند ایمنی یک فرهنگ شود.


التبه سایت پارس لیفت در مقالات گوناگون به این نکته بسیار مهم و اساسی بارها اشاره و تاکید کرده است: به عنوان نمونه:

خطر سقوط در چاه آسانسور واقعا" جدی است


Wed, 2012/11/14 - 04:56

پاسخ نسخه چاپی

کمربند ایمنی دو قلاب


سید محمد امین طبسی

یک نوع کمربند ایمنی که از نایلون و بسیار نرم و به صورت دستباف از مواد سبک و سازگار با محیط زیست ساخته شده و کاربرد آن به صورت کمربند معمولی می باشد، توسط شرکت MILLER تولید می شود.




از خصوصیات کمربند ایمنی دو قلاب بودن آن می باشد، که در دو طرف آن محل اتصال قلاب تعبیه شده و به فراخور نیاز کاربر از آن می توان از یک سمت یا از قلاب دو طرف استفاده نمود.

طناب یا تسمه اتصال (Lanyard) ویژه کمربند ایمنی مایلر نیز دارای طولی حدود 185 الی 200 سانتیمتر می باشد.




این کمربند در برابر سایش بسیار مقاوم می باشد و قیمت آن در کشور سازنده حدود 40 دلار است.